
Groepsdynamisch onderwijs heeft vier aanpakken en een extra aanpak “Moeilijke groep”.
Sterk Team
- Visie op samenwerking
- Een professionele lerende cultuur
- Spelregels van de professionele cultuur
- Het bouwoverleg als het hart van samen leren
Invoering
Sterk Team kan afzonderlijk of gelijktijdig met een andere groepsdynamische aanpak tot ontwikkeling gebracht worden. Met behulp van het werkboek “Sterk Team” worden de gemeenschappelijke vormen en routines (GVR’s) aangeleerd.
- Afname van de werkdruk
- Effectief bouwoverleg
- Afgestemd teamgedrag
- Leren werken met een schooldashboard
Sociaal Sterke Groep
- Effectieve conflicthantering
- Socio-kring
- Het naar binnen- en buitengaan van kinderen
- Spelverrijking
Invoering
In twee studiedagen leert het team de aanpak Sociaal Sterke Groep en gaat er meteen mee aan de slag. De PowerPoint: “Prettig omgaan met elkaar” voor kinderen en het infoboekje “Sociaal Sterke Groep voor ouders” zorgen ervoor dat iedereen afgestemd blijft.
- Na drie maanden is de school rustig
- De omgang tussen de kinderen is zichtbaar verbeterd
- De conflicten tussen kinderen zijn sterk afgenomen
Full Speed Leren
- Alle kinderen werken full-speed
- Leerstof en zelfsturing op maat
- Gemotiveerd sociaal leren
Invoering
Invoering van Sociaal Sterke Groep is de basis om Full Speed Leren succesvol in te voeren. De school kan stapsgewijs aspecten van Full Speed Leren invoeren en bepaalt zelf het tempo. Het werkboek “Basisboek Full Speed Leren” beschrijft de gemeenschappelijke vormen en routines (GVR’s) van Full Speed Leren.
- Alle kinderen werken bij taal en rekenen taakgericht
- Kinderen werken samen in coöperatieve tafelgroepen
- Hoge opbrengsten bij taal en rekenen
Rijke Oogst
Invoering
De invoering van Rijke Oogst gebeurt met behulp van het schooldashboard en loopt gelijk op met de invoering van een groepsdynamische aanpak. Scores die bij de betreffende aanpak horen, worden op het dashboard ingevuld. Daardoor maakt de directeur de opbrengsten van de school zichtbaar voor het team en kan effectief de vinger aan de pols houden.
- De kwaliteitscores van het team
- Een implementatiescore van elke aanpak
- Een dalende trend bij conflictpatronen
Aanpak Moeilijke Groep
Invoering
Voor de invoering wordt een invoeringsgroepje samengesteld. Hierin zitten de betreffende leerkrachten, de ib-er en iemand van de leiding. Belangstellende collega’s zijn eveneens welkom. Er zijn minimaal zes bijeenkomsten om bepaalde aspecten van groepsdynamisch onderwijs te kunnen invoeren.
- Op redelijke korte termijn wordt de groep rustiger en socialer
- Kinderen gaan taakgerichter werken
- Storend gedrag wordt uitgedoofd
© Groepsdynamisch onderwijs