
Van links naar rechts: Adrie van den Eeden, Jeanette Rispens, Cato Santema, Eelke Hoekstra, Jacqueline Devens, Gryte Otter, Rixt Walda, Willem Mennen.

Cato Santema
gdo-adviseurCato heeft vier jaar geleden samen met haar team gekozen voor gdo als alternatief voor te geïndividualiseerd onderwijs. Het heeft haar veel opgeleverd: sociaal lerende kinderen, onderwijs op maat, rust, afgestemde leerkrachten en tevreden ouders en een goede praktijkschool voor studenten en beginnende leerkrachten. Zij ondersteunt met veel kennis van en ervaring met groepsdynamisch onderwijs scholen die dit ook graag willen.

Adrie van den Eeden
gdo-adviseurAdrie is gegrepen door groepsdynamisch onderwijs, omdat het volgens hem echt iets toevoegt aan het onderwijs. Adrie bouwt aan een netwerk van scholen die met Sociaal Sterke Groep werken. Doordat elke gdo-school dezelfde taal spreekt, kunnen leerkrachten heel gemakkelijk ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.

Rixt Walda
intern begeleider basisschool en gdo-adviseurDoor gdo heeft Rixt een andere kijk op haar rol als ib-er gekregen. Aangeleerde hulpeloosheid wordt vervangen door zelfsturing. Inplaats van de leerkracht gaan kinderen hard werken. De wisselwerking tussen de leerkracht en de groep als leer-kracht is het geheim. Zij ziet dat leerkrachten en kinderen door deze aanpak in hun kracht gezet worden. Rixt weet teams enthousiast te maken voor groepsdynamisch onderwijs en begeleidt scholen die deze weg opgaan met veel plezier.

Gryte Otter
adjunct-directeur basisschool en gdo-leerkrachtGryte vormt samen met Eelke Hoekstra de directie van de basisschool De Reinbôge in Burgum. Zij ervaren dagelijks het belang van een afgestemde schoolleiding. Gryte vormt samen met haar bovenbouwcollega's een hecht team, waardoor invoering van gdo veel gemakkelijker gaat. Doordat Gryte lesgeeft is gdo voor haar een concreet praktisch verhaal. Het versterkt haar vakmanschap. Gryte is een ervaringsdeskundige op het gebied van groepsdynamisch onderwijs.

Eelke Hoekstra
directeur basisschool en gdo-adviseurEelke Hoekstra vindt dat groepsdynamisch onderwijs een antwoord is op problemen die steeds verdergaande individualisering op zijn school opriep. Door zijn positieve ervaringen op de eigen school en door steeds meer vragen uit het onderwijsveld zelf, is Eelke een enthousiaste promotor en gdo-adviseur. Ook is hij mede-auteur van het boek: Beter leren door groepsdynamiek.

Jeanette Rispens
waarnemend directeur en gdo-leerkracht basisschool en gdo-leerkrachtJeanette heeft al jaren ervaring met groepsdynamisch onderwijs in haar klas. Ze ervaart dagelijks de voordelen van dit onderwijs. Ze geniet ervan hoe sociaal de kinderen met elkaar omgaan. Kinderen die van nature wat moeilijker zijn worden socialer. Ze stemt gemakkelijk af met haar duo-partner omdat ze delfde taal spreken. Daardoor is het mogelijk om een langdurige "thuiszitter" succesvol in hun klas op te nemen.
© Groepsdynamisch onderwijs